‘Het creatieve proces schenkt veel voldoening’

-ADVERTORIAL-

Grave Memorials is een jong bedrijf, zo’n tweeënhalf jaar zitten ze pas in de uitvaartbranche. Met hun unieke en eigentijdse grafmonumenten van RVS, cortenstaal en glas proberen ze op geheel eigen manier verschil te maken in een markt die volgens eigenaar Arthur Levering nog volop in ontwikkeling is.

Drie materialen

Deze drie materialen zijn volgens Levering een heel bewuste keuze geweest. Cortenstaal is een staalsoort die een kenmerkende bruine roestkleur heeft. Deze staalsoort is net zo sterk als Roestvrij staal (RVS) en dus geschikt voor de blootstelling aan de buitenlucht, wat voor een grafmonument zeer belangrijk is. Maar het gebruik van ‘slechts’ drie materialen brengt geen beperking met zich mee, integendeel zelfs. ” De combinaties die mogelijk zijn maken het geheel zeer interessant. Het staal kun je slijpen, borstelen en letters kun je uit het staal stansen of op het monument bevestigen. De mogelijkheden en combinaties zijn bijna eindeloos en worden altijd naargelang de wens van de klant uitgewerkt.”

Eigen ervaring

“Met Grave Memorials proberen we te voldoen aan een vraag die voor een deel voortkomt vanuit onze eigen ervaring. Op een zeker moment in je leven kom je steeds meer in aanraking met de dood. Op uitvaarten zie je dan vaak dat het allemaal een beetje conventioneel blijft, terwijl er zoveel mogelijk is op dit gebied. De markt staat zeker niet stil, en het is belangrijk dat de mensen zich bewust zijn van het feit dat het ook op andere manieren kan. Dit zie je de laatste jaren wel steeds meer, maar het gaat langzaam. Zo zitten er tussen de sobere natuurbegraafplaats en de traditionele grafsteen zoveel mogelijkheden. Met Grave Memorials proberen we daar op een eigentijdse manier op in te springen. Samen met de klant starten we een creatief proces op, waarbij we -binnen onze eigen bedrijfsformule – iets moois creëren. Wij zijn niet het bedrijf voor tierelantijntjes, bij ons geen vissen of vlinders. Maar buiten dat is er ontzettend veel mogelijk.”

Een kijkje in de collectie van Grave Memorials

  • grafmonumenten van RVS

Creatief proces

Maar hoe gaat dat creatief proces dan eigenlijk precies in zijn werk? “Een van onze waarden binnen ons bedrijf is dat de klant niet naar ons hoeft te komen, maar wij de klant opzoeken. In je eigen comfort zone ben je beter op je gemak, dat praat veel makkelijker. We hebben ook geen brochure, maar een zogenoemd inspiratieboek, en op onze website staat onze collectie. Het inspiratieboek kan gratis besteld worden en vanuit hier kunnen we kijken naar wat er aanspreekt. Maar niets staat vast. We maken ter plekke een schets. Nog een reden waarom het dan prettig is om bij de mensen over de vloer te zijn: zo krijg je een idee van de persoonlijke smaak, of vaak hebben ze een foto van de overledene. Dit zorgt allemaal voor een betere beeldvorming dat het gehele proces ten goede komt. Na de schets maken we een blauwdruk die we vervolgens terugkoppelen aan de klant. Als daar goedkeuring over gegeven is, gaan we over tot het vervaardigen van het monument, uiteraard ook in onze eigen werkplaats.”

Het is belangrijk om altijd te blijven beseffen dat je met een ontzettend persoonlijk monument bezig bent.

Zeewaardig materiaal

Het materiaal van de monumenten moet wel tegen een stootje kunnen, het staat immers dag en nacht buiten. Levering bevestigt dit: “Dat lijkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Bij RVS is het bijvoorbeeld zo dat wanneer het naast gewoon staal vervaardigd is, dit invloed kan hebben op de kwaliteit. En bij alle materialen zijn er natuurlijk verschillende gradaties in kwaliteit. Voor een grafmonument dat 24 uur per dag in weer en wind staat is het belangrijk dat alle gebruikte materialen van zo hoog mogelijke kwaliteit zijn. Bij wijze van spreken heb je zeewaardig materiaal nodig. We zijn altijd op zoek naar nieuwe combinaties en methodes om ons materiaal te bewerken, maar ook op het gebied van duurzaamheid proberen we niet stil te blijven staan.”

Dankbaar

“Die hoge standaard, in combinatie met een persoonlijke aanpak en het betrekken van de klant bij het gehele proces is wat Grave Memorials nastreeft. Het is belangrijk om altijd te blijven beseffen dat je met een ontzettend persoonlijk monument bezig bent. Het eindproduct moet aansluiten op de creativiteit van de familie, of (soms ook) de persoon zelf, die vraagt om het monument. Als de mensen die het graf bezoeken later zeggen: ‘dat past bij die persoon’, dan hebben wij ons werk goed gedaan. Het feit dat je dat als jong bedrijf in deze branche kunt bieden, daar kun je eigenlijk alleen maar heel erg dankbaar voor zijn.”

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van dit bijzondere bedrijf? Kijk dan rond op hun website of vraag gratis hun inspiratieboek aan. Uiteraard kun je via de website ook contact opnemen met Arthur Levering om de mogelijkheden door te spreken.

DIT ARTIKEL WERD GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET GRAVE MEMORIALS