Hoe word ik weer blij?

Verdriet kan lang aanhouden, maar hoe kom je er uiteindelijk weer uit en kan je je leven weer oppakken? Het zijn vragen die niet zo heel makkelijk te beantwoorden zijn. Immers: wat voor de een goed werkt, is voor de ander misschien onbruikbaar. Wij proberen het toch, en geven een aantal adviezen die hopelijk nuttig zijn bij het overwinnen van verdriet, wanneer je een dierbare bent verloren of wellicht om een andere reden.

1- Omring je met vertrouwde mensen

Het alom bekende gezegde luidt niet voor niets: ‘gedeelde smart is halve smart’. En dat is waar, het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die zich tijdens hun rouwperiode omringen met dierbaren hier sneller weer uitkomen. Praat over je verdriet met familie of vrienden, wellicht worstelen ze er ook mee of hebben ze ooit hetzelfde meegemaakt. Je zult merken dat dit enorm verzacht. Een paar troostende woorden, een knuffel: het doet wonderen! En of het nu familieleden, vrienden of zelfs collega’s zijn: als jij je er maar prettig bij voelt.

2- Schrijf je gevoel op

Schrijven kan enorm therapeutisch werken, en dat is een van de redenen waarom heel veel mensen een dagboek bijhouden. Doe je dat nog niet, dan is nu wellicht een goed moment om ermee te beginnen. Schrijf je verdriet van je af, en je zult zien dat je je gedachten en gevoelens letterlijk beter op een rijtje kan zetten. Het is ook niet zo belangrijk om teveel te letten op hoe je schrijft en wat precies, maar zie het als een middel om even je gedachten de vrije loop te laten gaan, waarna je ze als het ware op het papier hebt achtergelaten. Op latere momenten kun je eventueel nog eens terugkijken op hetgeen je geschreven hebt. Ook dit kan weer soelaas bieden, en is eveneens een moment van herinnering aan de tijd die achter je ligt.

3- Laat je emoties de vrije loop

Soms is het lastig om je gevoelens te uiten en wellicht lijkt het ook vaak zo alsof je jezelf voor de buitenwereld groot moet houden. Maar dat is op de lange termijn natuurlijk niet bevorderlijk voor het rouwproces en het is bovendien niets om je voor te schamen. Huil dus af en toe lekker uit, je zult zien dat dat ontzettend oplucht. Maar dit gaat ook op voor de andere emoties. Laat ook gevoelens van geluk weer toe in je leven, lachen is immers ontzettend gezond. Bovendien komen er door te lachen geluksstofjes vrij in je brein, die zowel je fysieke als mentale gezondheid positief beïnvloeden.

4- Relativeer, bekijk het grotere plaatje

Af en toe is het lastig om door het verdriet heen de toekomst te zien. Maar de zonnestralen zijn er en ze breken misschien misschien eerder door dan je zou denken. Hou je vast aan positieve gedachten en probeer het grotere geheel te zien. Denk iedere dag aan dingen waar je blij om bent. Naast naar de toekomst kijken kun je ook steun putten uit het verleden. Ben je bijvoorbeeld verdrietig omdat je een dierbare verloren bent? Denk dan terug aan de overleden persoon, de herinneringen aan de mooie tijd samen kunnen ondanks het verdriet dat er soms bij komt kijken, op den duur ook veel steun bieden.

5- Leid jezelf af met activiteiten

Een laatste goede methode om weer blij te worden als je overmand wordt door verdriet is door jezelf af te leiden met activiteiten waaruit je voldoening haalt. Dat kan een hobby zijn als schilderen, of wellicht een mooi boek of film. Een andere manier om geluksgevoel als het ware ‘op te wekken’ is door fysieke ontspanning. Sport, en dan met name hardlopen zorgt er voor dat je je gedachten eventjes af kan leiden. Ook maken je hersenen endorfine aan, dit wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd.

Hoe word ik weer blij? Heb jij nog tips?

Dit zijn slechts enkele tips die je uit kunt proberen om weer een beetje geluksgevoel terug te krijgen. Heb je zelf nog tips die je niet in het rijtje ziet staan? Deel ze dan in de comments.

Laat een reactie achter