Leven in het nu: Mindfulness bij rouw

Een rouwperiode is soms heel lastig om te overwinnen, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. De laatste jaren is het fenomeen mindfulness ontzettend in populariteit toegenomen. Mindfulness kan ook helpen bij het overwinnen van rouw. Maar wat is het en hoe pas je het toe? Wij geven je een introductie.

Wat is mindfulness?

Je hebt het de afgelopen jaren vast wel een of meerdere keren voorbij horen komen: mindfulness. Vrienden die opeens claimen volledig ‘in het nu’ te leven. En dat klinkt misschien wat zweverig, maar in essentie is dat ook waar de gedachte omtrent mindfulness (in het kort) om draait: focussen op het heden. Naast leven in het nu komt mindfulness ook neer op niet oordelen en dingen laten komen zoals ze zijn. Op verschillende manieren, zoals met meditaties en ademhalingstechnieken, wordt dit bereikt. Want in het nu leven lijkt misschien vanzelfsprekend, maar in ons hectische bestaan schiet een gezonde dosis relativering er regelmatig bij in. Zeker wanneer je volledig in beslag genomen wordt door een ingrijpende gebeurtenis, zoals het verlies van een dierbare.

Mindfulness bij rouw

Dat brengt ons op de volgende kwestie. Op welke manier kan mindfulness toegepast worden zodat het je rouwperiode wellicht een beetje verlicht? Dat is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen. Wat voor de één perfect werkt, doet misschien voor de ander helemaal niets. Maar feit blijft dat Mindfulness wel degelijk een verzameling van technieken is die je kunnen helpen met het relativeren en accepteren van bepaalde zaken in je leven. Zoals met bijna alles is ook Mindfulness iets wat je eerst even onder de knie moet krijgen. Het is niet eenvoudig om te focussen op het nu. Onze geest wil steeds maar voor- of  (in het geval van rouwverwerking) achteruit kijken.

 Leven in het nu

En dat is juist waar je je met mindfulness leert minder druk over te maken. Zorgen over de toekomst of verdriet uit het verleden laat je achter je. En dat geeft rust die je tijdens een rouwperiode hard nodig hebt. Wanneer je door die rust je gedachten weer op een rijtje gekregen hebt, is het wellicht een kleinere stap naar het accepteren van de dingen die gebeurd zijn. En dat allemaal door een bepaalde mindset die ervoor zorgt dat je dingen die in het verleden of in de toekomst liggen een plaatsje kunt geven.

Hoe begin je?

Zoals gezegd, is mindfulness de afgelopen jaren een enorm begrip geworden. In iedere stad is er wel een mindfulness-coach te vinden, dikwijls aangesloten bij een yoga- of meditatiestudio. Hoewel er ook speciale coaches zijn die mindfulness met betrekking tot rouwverwerking doceren, is het niet per se nodig om hier speciaal naar op zoek te gaan. Wel is het goed om te vermelden aan je coach wat je beweegredenen zijn om de cursus te volgen. Zodoende kan hij of zij je beter en persoonlijker begeleiden. Net als heel veel andere dingen vergt ook mindfulness wat tijd en moeite om goed te beheersen. Met andere woorden: het is misschien eventjes lastig, maar wanneer je er open voor staat kan het ook ontzettend nuttig zijn.

Bron:
 leren.nl ‘Wat is mindfulness?’
– Differend.nl ‘Mindfulness in tijden van rouw’

Laat een reactie achter