Terug naar overzicht

Redder in nood

07/01/2022
Dick de Waard
Delen:
zandloper

Onlangs werd ik gebeld met het verzoek contact op te nemen met de zoon van een overleden vrouw.

De vrouw was terminaal en samen met haar kinderen nam zij alle wensen door betreffende haar uitvaart. Tijdens haar herdenkingsdienst moest haar leven gevierd worden. Ook diverse andere wensen werden besproken en doorgenomen met een uitvaartonderneming. 

Stroomversnelling

Totaal onverwacht overleed deze vrouw en opeens kwam alles in een stroomversnelling. Het was vlak voor kerst en er moest heel veel geregeld worden. De wens van de vrouw was dat haar uitvaart direct na de kerstdagen zou plaatsvinden. De uitvaartonderneming, welke met zorg was uitgekozen, kon deze uitvaart niet zelf uitvoeren aangezien zij meerdere uitvaarten in dezelfde periode moesten regelen. De nabestaanden waren ten einde raad, want zij respecteerden de wensen van de vrouw en wilden dit graag conform haar wensen uitvoeren. 

In een zeer uitvoerig telefoongesprek met de zoon heb ik alle wensen opgeschreven. Gezien de culturele achtergrond van de vrouw waren er nogal wat wensen waarvan ik op dat moment niet kon toezeggen of dit zou lukken.

De locatie en de rouwkaart

Er waren een aantal locaties waar men de herinneringsdienst zou willen houden. Uit onderzoek bleken deze geen van allen te voldoen aan de eis om 100 genodigden op de toegestane 1,5 meter afstand te ontvangen. Tevens waren de horeca bedrijven i.v.m. de lockdown gesloten. Toch is het gelukt om een geschikte locatie te vinden. De wens was tevens dat na afloop van de dienst er een Indisch buffet zou worden aangeboden aan de gasten met inachtneming van de corona-regels. Ook hier heb ik in overleg een passende oplossing op gevonden.

De rouwkaart wilde de familie in eigen beheer regelen. Het was een hele bijzondere kaart welke zeer bewerkelijk was om te produceren. Aangezien de kerstdagen in aantocht waren heb ik de familie gevraagd om dit zelf te regelen met de drukker. Uiteindelijk is dit ook gelukt.

Belangrijke zaken

Toch moesten er nog een aantal belangrijke zaken worden geregeld. De aangifte van overlijden moest gedaan worden, de opbaring moest nog worden geregeld en ook de levering van de kist moest nog plaatsvinden. Dit laatste bleek nog een probleem te geven. De kist was door de familie, met de toen nog in leven zijnde vrouw, uitgezocht, maar niet besteld. Dus bij haar overlijden moest de kistenmaker de kist nog produceren vóór kerst. Uiteindelijk is dit gelukt.

Een aantal zaken werd gelukkig door een plaatselijke uitvaartonderneming opgepakt en deze onderneming heeft de uitvaart verder kunnen begeleiden.

Redder in nood

Namens de familie ontving ik persoonlijk een mooie bedankmail met als kop: 'Aan onze redder in nood'. Ook ik had dit zonder de hulp en steun van verschillende partijen niet kunnen regelen. Mijn oprechte dank aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen. Gezamenlijk hebben wij ervoor kunnen zorgen dat de uitvaart conform de wensen van de overledene direct de dag na kerst heeft kunnen plaatsvinden.

Delen:

Reacties (1)

Reactie van Paul de Waard op 8 jan. 2022 09:30
"Mooi en respectvol geregeld broer wens dat meer mensen beseffen dat met extra inspanning heel veel lukt. ❤niet alles is ⚫⚪"

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje