Terug naar overzicht

Leven in het nu: mindfulness bij rouw

11/11/2019
Redactie
Delen:
mindfulness bij rouw

Een rouwperiode kan een hele lastige en intense periode zijn waarbij je het gevoel kan hebben dat niks de pijn kan verzachten. Toch zijn er hulpmiddelen. De laatste jaren is het fenomeen mindfulness ontzettend in populariteit toegenomen. Mindfulness kan ook helpen bij rouwverwerking. Maar wat is het en hoe pas je het toe? Wij geven je een introductie over mindfulness bij rouw.

Wat is mindfulness?

Je hebt het de afgelopen jaren vast wel een of meerdere keren voorbij horen komen: mindfulness. Vrienden die opeens claimen volledig 'in het nu' te leven. En dat klinkt misschien wat zweverig, maar in essentie is dat ook waar de gedachte omtrent mindfulness (in het kort) om draait: focussen op het heden. Naast leven in het nu komt mindfulness ook neer op niet oordelen en dingen laten komen zoals ze zijn. Het draait om acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen. Op verschillende manieren, zoals met meditaties en ademhalingstechnieken, wordt dit bereikt. Want in het nu leven lijkt misschien vanzelfsprekend, maar in ons hectische bestaan schiet dit er regelmatig bij in. Zeker wanneer je volledig in beslag genomen wordt door een ingrijpende gebeurtenis, zoals het verlies van een dierbare.

Mindfulness bij rouw

Dat brengt ons op de volgende kwestie; mindfulness bij rouw. Op welke manier kan mindfulness toegepast worden zodat het je rouwperiode wellicht een beetje verlicht? Dat is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen. Wat voor de één perfect werkt, doet misschien voor de ander helemaal niets. Maar feit blijft dat mindfulness wel degelijk een verzameling van technieken is die je kunnen helpen met het relativeren en accepteren van bepaalde zaken in je leven. Zoals met bijna alles is ook mindfulness iets wat je eerst even onder de knie moet krijgen. Het is niet eenvoudig om te focussen op het nu. Onze geest wil steeds maar voor- of  (in het geval van rouwverwerking) achteruit kijken.

Accepteren van verdriet

En dat is juist waar je je met mindfulness leert minder druk over te maken. Zorgen over de toekomst of verdriet uit het verleden probeer je opzij te zetten. En je verlegt je aandacht naar wat er op dit moment gebeurt. Maar de focus op het nu is niet het enige. Het gaat zoals we eerder vertelden ook om de acceptatie van positieve en negatieve ervaringen. Dus ook over het accepteren dat angst, verdriet en pijn bij het leven horen. De kunst is om niet te vechten tegen wat je niet wilt maar om er van een afstand naar te kijken zonder daar een conclusie aan te verbinden of over te oordelen. Pijn en verdriet horen namelijk bij het leven. Door dat te accepteren, maak je het probleem minder groot en overheersend.

Hoe begin je?

Zoals gezegd, is mindfulness de afgelopen jaren een enorm begrip geworden. In iedere stad is er wel een mindfulness-coach te vinden, dikwijls aangesloten bij een yoga- of meditatiestudio. Hoewel er ook speciale coaches zijn die mindfulness met betrekking tot rouwverwerking doceren, is het niet per se nodig om hier speciaal naar op zoek te gaan. Wel is het goed om te vermelden aan je coach wat je beweegredenen zijn om de cursus te volgen. Zodoende kan hij of zij je beter begeleiden. Net als heel veel andere dingen vergt ook mindfulness wat tijd en moeite om goed te beheersen. Met andere woorden: het is misschien eventjes lastig, maar wanneer je er open voor staat kan het ook ontzettend nuttig zijn.

Bron: - leren.nl 'Wat is mindfulness?' 

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje