Terug naar overzicht

Administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden

31/07/2018
Stephanie Sequeira
Delen:
administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden

Natuurlijk ben je het liefst niet al te veel bezig met nadenken over de dood. Maar of je nu jong, oud, ziek of gezond bent; toch is het goed om er af en toe bij stil te staan en bepaalde administratieve en financiële zaken nu al te regelen. Denk bijvoorbeeld aan een testament, het bijhouden van een lijst met accounts met inloggegevens of het op orde brengen van administratieve zaken. Dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor jouw dierbaren. Mocht je (plots) komen te overlijden dan hebben zij een zorg minder. Wij geven daarom tips voor 6 belangrijke administratieve en financiële zaken die je nu al kunt regelen.

Administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden: 6 tips 

1. Leg je wensen met betrekking tot de erfenis vast

Testament opstellen

Een van de belangrijkste tips is om alvast de zaken met betrekkingen tot de erfenis te bespreken met een notaris en om deze vast te leggen in een testament. In een testament laat je onder andere weten aan wie je wat wilt nalaten. Denk aan je huis, een eigen onderneming, je auto en spullen die je aan een specifiek persoon wilt nalaten. Ook niet onbelangrijk om te weten is dat je een bepaald bedrag ook kunt nalaten aan een goed doel. Als je bijvoorbeeld erg gek bent op dieren kun je in een testament laten opnemen dat er na je dood een door jouw gekozen bedrag mag worden geschonken aan een goed doel dat zich inzet voor dieren in nood. Als je dit niet van te voren regelt loopt alles volgens het wettelijke erfrecht en wordt alles wellicht anders verdeeld dan je zou willen. In het artikel 'Het opstellen van het testament' geven we bruikbare informatie die van pas kan komen als je er over denkt om een testament op te laten stellen. Mocht je nog op zoek zijn naar een goede notaris, bekijk dan hier onze suggesties.

Een eigen onderneming

We noemden het net al, maar omdat het zo belangrijk is dat je in het testament duidelijk maakt wie jouw bedrijf erft als je komt te overlijden, willen we het graag nog even apart toelichten. Als je zelf al een opvolger in gedachten hebt is het natuurlijk van belang om dit vast te leggen in een testament, zodat hier geen onenigheden over kunnen ontstaan na je overlijden. Geloof het of niet, maar er ontstaan vaker ruzies over de nalatenschap van een overleden dierbare dan je denkt. In het artikel 'Ruzie over de erfenis voorkomen' geven we nog meer tips om dit soort vervelende situaties vanwege de erfenis uit de weg te gaan. 

Codicil

Een codicil lijkt erg veel op een testament. Het is een uiterste wil waarvoor je niet naar de notaris hoeft te gaan. Het is eigenlijk een soort “doe het zelf” testament, maar er zijn duidelijke restricties verbonden aan de inhoud van het codicil. Zo kun je bijvoorbeeld geen erfgenamen in een codicil benoemen. Wel kun je regelen aan wie je bijvoorbeeld bepaalde sieraden, meubelstukken, schilderijen of boeken wil nalaten. Maar ook maak je in een codicil duidelijk wat er met jouw lichaam mag gebeuren als je komt te overlijden, mag jouw lichaam bijvoorbeeld gebruikt worden voor wetenschappelijke onderzoeken? Een voorwaarde voor de geldigheid van een codicil is dat het met de hand moet worden geschreven, het moet voorzien zijn van jou handtekening en de datum waarop het is geschreven. Nadat je een codicil hebt geschreven is het raadzaam om deze ergens goed te bewaren waar nabestaanden het makkelijk kunnen vinden. Je kunt er ook voor kiezen om jouw codicil door een notaris te laten bewaren of om het bij je testament te voegen.

2. Medische wensen vastleggen

Ook je medische wensen kun je laten vastleggen door een zogenaamde wilsverklaring op te stellen. In een wilsverklaring maak je duidelijk wat je wensen zijn op medisch gebied, voor het geval je niet meer in staat bent hierover een beslissing te nemen. Een wilsverklaring is bijvoorbeeld een behandelverbod en euthanasieverklaring. Het vastleggen van dit soort wensen zorgt ervoor dat jouw nabestaanden hier niet over hoeven te beslissen. Dit kan vaak ook erg moeilijk voor ze zijn. Bij het opstellen van een wilsverklaring heb je geen notaris nodig, maar het is wel belangrijk dat jouw voor- en achternaam én je handtekening er duidelijk op staan. Wel zou een notaris kunnen bevestigen of de handtekening echt van jou is, maar als je de wilsverklaring zelf aan jouw arts geeft zal er geen twijfel ontstaan over de echtheid van de ondertekening.  

3. Uitvaartwensen vastleggen

We schrijven er wel eens vaker over, maar het vastleggen van jouw uitvaartwensen is toch écht gunstig voor jezelf én voor jouw nabestaanden. Wil je begraven worden of toch liever gecremeerd? Wil je in een kist begraven worden of in een wade? Allemaal lastige vragen waar jouw nabestaanden mee komen te zitten als zij niet weten hoe jij het het liefst gewild zou hebben. In het artikel DIY: wensenboek voor je afscheid vertellen we je alles over de voordelen van het vastleggen van jouw uitvaartwensen en ook hoe je dit aan kunt pakken. 

4. Overzicht van abonnementen, lidmaatschappen, verzekeringen en automatische incasso’s

Waarschijnlijk heb je diverse abonnementen, contracten en andere verzekeringen op je naam staan. Van sommige vergeet je zelfs dat je ze hebt, denk bijvoorbeeld aan een abonnement voor een tijdschrift waardoor er maandelijks een klein bedrag van je rekening wordt afgeschreven. Omdat het soms zoveel dingen zijn is het moeilijk om het overzicht te behouden, maar gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om je bankafschriften gemakkelijk in te zien. Hierdoor is het mogelijk om alle abonnementen, lidmaatschappen en automatische incasso's in kaart te brengen. Het is handig om bijvoorbeeld alle contracten bij elkaar in een map te hebben met daarbij jouw klantnummers en andere relevante gegevens. Voor je nabestaanden is het dan gemakkelijker om na jouw overlijden deze partijen te benaderen om te laten weten dat je bent overleden en om de contracten uiteindelijk te beëindigen. 

5. Financiële situatie

Het scheelt jouw dierbaren na je overlijden ook erg veel werk als zij al een duidelijk overzicht hebben van wat je aan vermogen/bezittingen en schulden hebt. Denk bijvoorbeeld aan bankrekeningen, fondsen, maar ook aan verzekeringen zoals een overlijdensrisicoverzekering, kapitaalverzekering, uitvaartverzekering en lijfrentepolis. Denk verder aan tegoeden die nog openstaan, eventueel een nabestaandenpensioen, een woning en eventueel een tweede woning maar ook aan bezittingen in huis en buitenhuis, erfenissen, beleggingen, en aandelen. En vergeet ook niet eventuele vorderingen, schulden, leningen, hypotheken, etc. Het is belangrijk om deze zaken zo veel mogelijk in kaart te brengen. Je maakt zo ook meteen inzichtelijk voor jezelf of alles financieel goed geregeld is voor jouw nabestaanden mocht je komen te overlijden. Als dit niet het geval is kun je hier eventueel nog aanvullende zaken voor regelen. Er zijn ook professionals die je kunnen helpen bij een uitgebreide financiële planning waarbij zij een duidelijk inzicht geven in financiële scenario’s en risico’s bij overlijden.

6. Inloggegevens van social media en andere accounts

Normaal gesproken zou je zeggen dat het niet verstandig is om je inloggegevens voor social media ergens te noteren, want tja, je moet er niet aan denken dat het in verkeerde handen terechtkomt. Maar misschien is het juist wel verstandig om dit op een professionele manier te doen, dus niet op een papiertje die je ergens in huis of in je portemonnee laat slingeren. Maar je kunt jouw social media gegevens ook in een zogenaamde digitale kluis bij een notaris achterlaten en duidelijke afspraken maken over wie deze gegevens mogen inzien als je komt te overlijden. In ons artikel Social media zaken regelen voor overlijden lees je meer over wat je nu al kunt regelen aan social media zaken voor je overlijden.

Voordelen administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden

Administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden is misschien niet de meest leuke klus maar het loont zeker de moeite om zoveel mogelijk van bovenstaande zaken op te pakken. Het geeft je namelijk een gerust gevoel. Je weet immers dat als je komt te overlijden je nabestaanden minder zorgen zullen hebben. Administratieve en financiële zaken regelen voor overlijden brengt dus voordelen met zich mee voor zowel jou als voor de nabestaanden.

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje