Terug naar overzicht

Draagkracht: 'Samen leveren we een mooi, kwalitatief hoogstaand eindproduct'

26/07/2018
Paul Geraedts
Delen:
Draagkracht: 'Samen leveren we een mooi, kwalitatief hoogstaand eindproduct'

Op woensdag 20 juni reikten wij voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is de beurt aan Draagkracht, die de Succes Award in de wacht sleepten. Wij vroegen een van de oprichters van het jonge bedrijf, Ruben Schneider, over de award en zijn visie op de uitvaartbranche. 

Gefeliciteerd Ruben! Wat betekent deze prijs voor jou?

"Het is natuurlijk mooi om al genomineerd te zijn als Draagkracht. Wat dan vooral mooi is dat we dan ook nog winnen en dat de jury ziet hoe onze medewerkers dag in dag uit bezig zijn om een uitvaart zo mooi mogelijk te laten verlopen. Een mooie blijk van waardering en erkenning dus."

Had je verwacht om deze award te winnen?

Nee, eigenlijk niet. Er zijn natuurlijk nog een hoop andere genomineerden die allemaal heel goed zijn. Eerst waren we genomineerd voor de Innovation Award maar uiteindelijk wonnen we dus de Succes Award. Dat was natuurlijk helemaal onverwacht omdat deze extra award pas later door de jury in het leven is geroepen!

Wat voor product of dienst heb je en wat is daar onderscheidend aan?

Wij zijn een leverancier in de uitvaartbranche die in principe al het uitvaartpersoneel kan leveren. Van uitvaartverzorger tot drager tot aan de rouwwagenchauffeurs en de laatste verzorging. Hiervoor werken we nauw samen met crematoria, begraafplaatsen en uitvaartcentra. Wij zijn bovendien de enige speler die zowel actief is op de Nederlandse als de Belgische markt. Dat maakt ons wel uniek."

Hoe ben je op dit idee gekomen?

Draagkracht begon in 2005 in Tilburg, waarna we in 2009 ook in Breda een vestiging gestart zijn. Dat sloeg aan, en in de jaren daarna zijn we eigenlijk onze diensten uit gaan breiden en ook in steeds meer steden aan gaan bieden, tot waar we nu zijn: een internationaal bedrijf. 

Omdat je een verschuiving naar meer maatwerk in de branche ziet is er vraag naar goed opgeleid personeel, en dat leveren wij.

Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?

Sinds 2010, dus bijna acht jaar nu. Ik zie het als een branche die zich ontwikkelt in die zin dat je naast de gevestigde organisaties steeds meer kleinere thuiswerkers (ZZP'ers) ziet. En dat er eigenlijk steeds meer mogelijkheden komen voor de consument. De mogelijkheden zijn er en die worden ook steeds meer benut. 

Wat typeert jullie in deze branche?

"Het belangrijkste is dat datgene wat je levert altijd goed moet zijn. Qua draagwerk is het daarnaast belangrijk dat we altijd kunnen leveren. Daarvoor is een goede communicatie, een goede afstemming met uitvaartondernemers en een hecht team cruciaal. Samen leveren we een mooi, kwalitatief hoogstaand eindproduct. Het is ontzettend mooi om dat met iedereen te kunnen -en te mogen- doen."

En wat is nou je ultieme einddoel met betrekking tot jouw product?

"We zijn nu voornamelijk actief in het midden en het zuiden van Nederland. Voor de toekomst willen we onze volledige diensten door geheel Nederland aanbieden. Momenteel is het zo dat we op sommige plekken vooralsnog geen dragers aan kunnen bieden, maar wel ander uitvaartpersoneel, bijvoorbeeld uitvaartverzorgers. Dus de naam en volledige service Draagkracht door het hele land uitbreiden en een begrip maken: dat zou mooi zijn."

Draagkracht op onze vakdag. Klik op de pijltjes om naar de volgende foto te gaan. (foto's: dagliefste.nl - © alle rechten voorbehouden)

Hoe denk jij dat de uitvaart- en rouwbranche zich in de toekomst gaat ontwikkelen?

"In de uitvaartwereld is eigenlijk een soort splitsing aan de gang. Aan de ene kant zie je de mensen die op zoek zijn naar een hele persoonlijke uitvaart, en aan de andere kant de mensen die op zoek zijn naar een traditionele uitvaart. Bij dat soort uitvaarten horen twee verschillende soorten uitvaartondernemers. Je ziet dat de wens van de familie centraal staat en de keuze voor een uitvaartondernemer moet hierop aansluiten."

Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in deze branche?

'Voor ons zijn er veel kansen. Omdat je die verschuiving naar meer maatwerk in de branche ziet is er vraag naar goed opgeleid personeel, en dat leveren wij. Ik zie als ondernemer weinig bedreigingen. Zo lang je achter je product staat, altijd de kwaliteit waarborgt en ervoor zorgt dat wat je levert ook goed is, moet alles wel goed komen. Al blijft het wel heel hard werken.'

Wat zou je andere ondernemers in de branche willen meegeven?

'Blijf altijd luisteren naar wat de familie wil. Heeft de familie behoefte aan maatwerk of willen ze een reguliere, klassieke uitvaart? Dat stukje afstemmen met de familie wordt de komende tijd alleen maar belangrijker'

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje