0
Terug naar overzicht

"Het is een super gezellige branche, echt waar!"

05/07/2018
Redactie
Delen:
beerenberg
Op woensdag 20 juni reikten wij voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is de beurt aan Beerenberg, die de prijs in de categorie Lichaamsomhulling in de wacht sleepten. Wij vroegen een van de oprichters Mark Beerens over de award, zijn product en visie op de uitvaartbranche. 

Gefeliciteerd Mark, allereerst, wat betekent deze prijs voor jou?

"Dankjewel! Uiteraard is het een stuk erkenning waar je natuurlijk heel blij mee bent. Je wint een prijs voor iets waar je al jaren met veel passie en toewijding aan bezig bent dus dat is een enorm compliment."

Had je verwacht om deze award te winnen?

"Ik zou liegen als ik zou zeggen dat er geen goede hoop was. Maar het is natuurlijk ook zo dat de andere genomineerden enorm goed zijn, dus uiteindelijk is het toch nog spannend. Maar we wilden hem natuurlijk heel graag winnen!"

Wat voor product of dienst heb je en wat is daar onderscheidend aan?

"Het gaat om onze kist en onze wade. Allereerst de kist: daar gaat het vooral om het feit dat deze gepersonaliseerd kan worden. We kunnen op het hout printen en dat zorgt ervoor dat de kist een stuk persoonlijker gemaakt kan worden. Een afbeelding, een tekst: het kan allemaal. Ook met betrekking tot hobby of sport van de overledene kan dat mooi zijn. De kist is toch het centerpiece van de uitvaart. Die mag dan ook gezien worden. Wat betreft de wade: die is bijzonder omdat het meer in de zin van een kimono het lichaam omwikkelt, dus met mouwen en een capuchon die het mogelijk maakt om de wade als een kledingstuk te dragen."

Hoe ben je op dit idee gekomen?

"Eigenlijk komt dat vanuit persoonlijke hoek. De moeder van Dimitiri Jagtenberg (mede-oprichter van Beerenberg) was heel erg ziek en wilde dat haar zoon haar kist maakte. Toen zijn we ons gaan oriënteren op wat er op dit gebied allemaal mogelijk is. Het bleek dat er nog niet zo veel bedrijven bezig waren met het personaliseren van uitvaartkisten en dat hebben we dus opgepikt. Zo zijn we op het idee gekomen om op het hout te gaan printen. En de wade was een resultaat van een zoektocht naar een nieuwe, eigen versie van iets wat er al was. Wij vonden dat een wade wel wat mooier kon en op die manier zijn we dus hier mee begonnen."

Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?

"Eigenlijk nog niet zo heel lang. Dit wordt ons vijfde jaar. Het is een super interessante branche die volop in beweging is. Met name bij de leveranciers gebeuren er ontzettend veel interessante dingen en komen er veel mooie producten bij. Misschien mag er aan de kant van de uitvaartondernemers soms wat meer schot in de zaak komen, zodat leveranciers beter zichtbaar worden. Maar het is een super gezellige branche, echt waar!"
 
Het is een vrij conservatieve branche, maar natuurlijk willen wij zoveel mogelijk buiten de gebaande paden gaan. Dat is ons voornaamste doel.

Wat typeert Beerenberg in deze branche?

"Het is een vrij conservatieve branche, maar natuurlijk willen wij zoveel mogelijk buiten de gebaande paden gaan. Dat is ons voornaamste doel. Ook werken we voortdurend aan onze zichtbaarheid, door op beurzen te staan en onze producten echt te presenteren. Zelf zijn we allebei afkomstig uit de kunstwereld en daar is dit laatste natuurlijk al heel gebruikelijk. Het neemt wel toe de laatste jaren: de uitvaart wordt ook steeds meer een beleving. "
 

Een aantal producten van Beerenberg

En wat is nou je ultieme einddoel met betrekking tot jouw product?

"Dat heeft eigenlijk meer te maken met hoe ik de uitvaartbranche tot nu toe ervaar. Ik denk dat het heel belangrijk is als de consument - de families van de overledene- ook weet wat er allemaal mogelijk is. Dat er meer beelden de wereld in gestuurd worden van de nieuwe ontwikkelingen en dat daar ook op gewezen wordt. Nu is het nog vaak zo dat men niet zo goed weet hoe ontzettend veel er tegenwoordig mogelijk is, en dat daardoor eigenlijk nog altijd over de gebaande paden wordt gegaan. En wij als Beerenberg willen daar graag verandering in brengen, sterker nog: we doen niet anders dan van de gebaande paden afgaan."

Hoe denk jij dat de uitvaart- en rouwbranche zich in de toekomst gaat ontwikkelen?

"Ik denk dat het -heel plat gezegd- meer richting de beleving en de trouwbranche gaat. Dus dat er veel meer persoonlijke elementen aan de uitvaart toegevoegd gaan worden. Je ziet het nu al aan de bijzondere locaties die aangeboden worden. De duinen, bossen of een prachtig landhuis. Dat persoonlijke aspect zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden."

Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in deze branche?

"De kansen kunnen allereerst gepaard gaan met samenwerking onder de leveranciers. Veel meer zorgen voor zichtbaarheid, zodat de consument weet wat er allemaal op de markt is, waardoor leveranciers uiteindelijk minder afhankelijk zijn van uitvaartondernemers. Een eventuele bedreiging is té snel denken dat je het gouden ei in handen hebt, maar dat het idee eigenlijk nog niet voldoende uitgewerkt is. Het kost in deze branche vaak jaren om er überhaupt doorheen te prikken. Een goed idee dient uitgewerkt te worden, en dat kost nu eenmaal tijd."

Wat zou je andere ondernemers in de branche willen meegeven?

"Dat je goed bij jezelf te rade moet gaan of je idee iets is waar de branche ook daadwerkelijk op zit te wachten. Zo niet, dan kun je het misschien beter als hobby blijven beoefenen. Met de verandering van de markt komen er ook tig kleine herinneringsproducten en dergelijke op de markt, maar je moet wel een heel goed idee hebben wil je daar een volledig bedrijf van kunnen maken. Dat is misschien een ietwat negatieve tip, daarom ook een positieve: als je dan een goed idee hebt en je hebt het goed uitgewerkt: zorg dan dat je opvalt. Zichtbaarheid is ontzettend belangrijk in de uitvaartbranche. Doe leuke, en misschien zelfs 'rare' dingen om te zorgen dat je opvalt."
Delen:

Reacties (1)

Reactie van Anna op 6 jul. 2018 15:45
"Mooie kisten complimenten ."

Reactie plaatsen

RememberMe

Voor een afscheid met een gekleurd randje