Terug naar overzicht

Goede voornemens voor als je in de rouw bent

02/01/2020
Redactie
Delen:
Goede voornemens voor als je in de rouw bent

Het nieuwe jaar ingaan met gevoelens van rouw kan voelen als een zware opgave. Gun jezelf in dit nieuwe jaar dan ook momenten van rust. Dit kan natuurlijk heel moeilijk zijn. En daarom hebben wij een lijst opgesteld met 6 goede voornemens voor als je in de rouw bent.

1. Ik ga hulp of advies vragen voor mijn rouw

Loop je nu al weken rond met gevoelens die niet lijken te veranderen? Een mooi voornemen is dan om op zoek te gaan naar hulp bij het rouwen. Bezoek bijvoorbeeld een rouwcoach als Cirkelsc Coaching & Ontwikkeling. Als je jezelf voor een lange periode hebt kunnen wijsmaken dat je dit alleen wel oplost, is het nu misschien wel het juiste moment om die stap te nemen.

2. Ik plan meer ontspanningsmomenten in voor mezelf

Het lijkt gemakkelijk: blijven doorgaan met je dagelijkse werkzaamheden zonder teveel stil te blijven staan bij je gevoelens. Op den duur kan dit echter gaan uitputten. Als je merkt vermoeid het nieuwe jaar in te gaan, zet dan een paar stappen terug in je tempo. Probeer vaker rustgevende momenten in te plannen. De stap terug hoeft niet drastisch groot te zijn. Bouw je tempo langzaam af. Eventueel kun je een boekje bijhouden waarin je dagelijks opschrijft wat je gedaan hebt en hoe dat heeft bijgedragen aan meer rust. In ons artikel ‘rust vinden tijdens een rouwproces’ vind je nog meer handige tips.

3. Ik accepteer dat de situatie is hoe die is

Een plots overlijden kan veel teweegbrengen. Ben je bijvoorbeeld een dierbare op jonge leeftijd kwijtgeraakt? Dan kun je de neiging hebben dit te blijven ontkennen voor jezelf. Dit kan een tijdje prettig aanvoelen, maar uiteindelijk zul je meer kalmte vinden als je start met het verwerken van de rouw. Begin bijvoorbeeld het nieuwe jaar met het bekijken van foto’s of schrijf op hoe je je voelt over diens overlijden. Als je deze stappen hebt gezet, werk je misschien wel toe naar het punt dat je de moed hebt om uiteindelijk langs te gaan bij de laatste rustplaats.

4. Ik ben opener over mijn gevoelens tegenover anderen

Je kunt niet altijd met iedereen evengoed praten over gevoelige kwesties. Wel is het goed om te blijven onthouden dat jij als rouwende ook een aandeel hebt in het gesprek. Probeer komend jaar eerst bij de meest vertrouwde mensen wat los te laten over hoe je je voelt voordat je het tegen iedereen zegt. Begin vooral met kleine details en werk in de loop van het gesprek toe naar neerslachtige gevoelens. Zo kun je ook peilen of dit een goede gesprekspartner is. Merk je dat je toch moeite blijft houden met het delen van je emoties? Zeg dit dan tegen je naasten. Op die manier kunnen zij ook makkelijker begrip tonen als je even niets wilt zeggen.

5.  Ik ga mezelf minder verwijten over het overlijden

De periode van rouw kan bij sommigen uit verwijten bestaan. Wellicht herken je je in de volgende gedachten: ‘ik had nog bij haar langs moeten gaan’ of ‘ik heb hem nooit vergeven’. Als je het hele jaar alleen maar aandacht hebt besteed aan deze gedachten, wordt het komend jaar tijd om je aandacht te verleggen. Probeer bijvoorbeeld elk opkomend verwijt te vervangen voor een verzachtende gedachte. Denk bijvoorbeeld aan: ‘ze heeft altijd geweten hoeveel ik van haar hou’ of ‘in mijn hart heb ik hem vergeven’. In het begin is dit misschien lastig, maar hoe vaker je jezelf hierop corrigeert, hoe sneller het uitgroeit tot een gewoonte.

6.  Ik onderneem actie voor mijn rouwgevoelens

De ene persoon sport erop los, de ander blijft liever thuis in bed liggen. We hebben allemaal een andere reactie op het ervaren van rouwgevoelens. Heb je tot nu toe vooral thuis op de bank gezeten? Begin januari dan juist actief. Je kunt bijvoorbeeld sporten om stress te verminderen, maar je kunt ook met je naasten wat meer eropuit trekken om afleiding te zoeken. Daarnaast kunnen kleine activiteiten als knutselen, schrijven of wellicht opruimen ook helpen om het nieuwe jaar met een fijner gevoel in te duiken.

Ben je op zoek naar meer rouwverwerkingstips? Lees dan het artikel ’10 rouwverwerkingstips’.

Bronnen: Runnersworld.com, Jongburnout.nl

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje