Terug naar overzicht

Miomind: "Ik visualiseer wat de klant voor ogen heeft"

16/08/2018
Redactie
Delen:
bijzondere urnen

Op woensdag 20 juni reikten wij voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is de beurt aan Miomind, die de Innovation Award in de wacht sleepten. Wij vroegen oprichter Ank van Lieshout over de award, het product en haar visie op de uitvaartbranche. 

Gefeliciteerd Ank, wat betekent deze prijs voor jou?

"Het is een absolute waardering voor een idee dat ik een paar jaar geleden kreeg, en dat me eigenlijk niet losliet. Uiteindelijk heb ik het van tekening naar volwaardig product kunnen maken. Dan is zo'n award de kroon op je werk."

Had je verwacht om deze award te winnen?

"Ja, eigenlijk wel! Niet toen ik op het podium stond, maar tijdens het gesprek met de jury maakte een van de leden de opmerking: 'Jij bent de enige die dit maakt'. En toen dacht ik dat ik echt wel een kans maakte."

Wat voor product of dienst heb je en wat is daar onderscheidend aan?

"Als je een urn van Miomind ziet, zie je eigenlijk een heel levensverhaal van iemand. Ik bepaal zelf niet wat erop komt maar de klant kiest de foto's uit. Dan ga ik die op chronologische volgorde photoshoppen en breng ik zo het levensverhaal van een persoon in beeld. Verder kun je het deksel van de urn omdraaien en dan krijg je een klein schaaltje, waar je wat ornamenten op kunt leggen. Een klein altaartje, als het ware. Dat alles maakt het een zeer persoonlijk en uniek product."

Hoe ben je op dit idee gekomen?

"Werken met keramiek was al een hobby van me, maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Dus zei ik tegen mezelf: 'Ank: ontwerp eens iets wat er nog niet is'. Het idee kreeg ik in 2006 en vanaf die tijd ben ik het dus gaan uitwerken. Het idee zelf ontstond in de tijd dat ik een opleiding deed tot interieurstyliste. De manier van denken die ik op deze opleiding meekreeg heeft me ook hierbij geholpen. Ik leerde als het ware weer denken als een kind, waardoor dit idee eigenlijk heel puur en spontaan ontstond. In die tijd overleed er ook een tante van me, naderhand zag ik de urn met een fotolijst ernaast en toen dacht ik dus bij mezelf: waarom kunnen die foto's niet op de urn?"

De bijzondere urnen van MioMind

Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?

"Het idee zelf kwam in 2006 al, maar Miomind zelf bestaat pas een jaar of vier. Ik ben blij verrast om te zien dat er in de uitvaartbranche zoveel vernieuwing is. Dit had ik eigenlijk niet verwacht. Wat ik dan wel had verwacht? Goh, eigenlijk heel weinig. Ik ben er ook een beetje ingerold, ben niet specifiek op zoek geweest naar een bepaalde branche. Het idee bracht me hier."

Wat typeert jou in deze branche?

"Ik hou van samenwerken, en vind het dan ook mooi dat met name de nieuwelingen die samenwerking ook opzoeken. Het staat zeker niet stil, de laatste jaren zijn er enorm veel nieuwe ontwikkelingen bijgekomen. En die samenwerking gaat natuurlijk ook richting de klant. Ik visualiseer wat de klant voor ogen heeft."

Eigenlijk zou iedereen eens een uitvaartbeurs moeten bezoeken

En wat is nou je ultieme einddoel met betrekking tot jouw product?

"Het zou natuurlijk supergaaf zijn als MioMind echt ergens voor staat, dus die bekendheid mag wel komen, graag zelfs."

Hoe denk jij dat de uitvaart- en rouwbranche zich in de toekomst gaat ontwikkelen?

"Ik denk dat de uitvaartondernemers met name nog wat meer mee mogen gaan met de tijd. De uitvaartbranche gaat steeds meer richting de trouwbranche. Er komt steeds meer op de markt maar vaak is daar nog weinig weet van. Eigenlijk zou iedereen eens een uitvaartbeurs moeten bezoeken, gewoon om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Er is gewoon zoveel meer, maar het is nog niet al te zichtbaar. Dat mag wel veranderen."

Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in deze branche?

"In het zoeken naar de samenwerking liggen kansen, actief met andere ondernemers samenwerken. Een bedreiging is misschien dat je niet moet denken dat je snel rijk gaat worden."

Wat zou je andere ondernemers in de branche willen meegeven?

"Als jij echt in je product gelooft en je staat er driehonderd procent achter dan moet je het gewoon doen. Volg je hart en vertrouw op je intuïtie, en blijf altijd achter je product staan."

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje