Terug naar overzicht

Wolter Strijker: "Ik blijf altijd mijn eigen weg volgen"

09/08/2018
Paul Geraedts
Delen:
bloemen

Op woensdag 20 juni reikten wij tijdens onze vakdag voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is de beurt aan Wolter Strijker, die met zijn bijzondere bloemstukken de award in de categorie Bloemen in de wacht sleepte.  

Van harte gefeliciteerd Wolter! Wat betekent deze prijs voor jou?

'Het is een enorme erkenning voor het werk wat ik doe. Ik ben een kleine ondernemer op dit gebied en vind het heel mooi. Verder blijf ik gewoon altijd mijn eigen weg volgen, maar dit is wel een teken dat ik het goed doe.'

Had je eigenlijk verwacht om deze award te winnen? 

'Ja, eigenlijk wel. Zonder naast mijn schoenen te lopen, had ik een enorm goed gevoel na het gesprek en kreeg ik een positief voorgevoel. Maar daarna heb ik het alweer losgelaten en ging ik weer over op de orde van de dag. Tot de uitreiking zelf, toen bleek dat ik dus de award kreeg.'

Wat voor product of dienst is het en wat is er onderscheidend aan?

'Ik richt mij eigenlijk alleen op bloemstukken voor de uitvaart. Bloemen hebben een diepere lading, ze vertellen een verhaal. Het is een kunst om de bloemen dit verhaal op de juiste manier te laten vertellen. Met de bloemen kun je iets over de persoon vertellen. Natuurlijk komen er ook mensen bij me die bijvoorbeeld gewoon een boeket met witte rozen willen, en dat is ook mogelijk.'

Hoe ben je op dit idee gekomen?

'Ik wil me onderscheiden van mijn collega's in de branche. Je moet altijd zorgen dat je je collega's een stap voor bent.Dat probeer ik door er zo goed mogelijk voor zorgen dat datgene wat ik maak, een afspiegeling is van de persoon waarvoor ik het maak. De markt verandert en als ondernemer moet je met iets unieks komen. Ik vul dat op mijn eigen manier in, door de klant centraal te stellen en een persoonlijke aanpak."

Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?

'Ik ben allang bezig. Inmiddels ben ik 58 en vanaf mijn zestiende werkzaam met bloemen. De uitvaart deed ik er in het begin bij, maar sinds ongeveer tien jaar ben ik me volledig op de uitvaartbranche gaan richten. Ik merk dat de uitvaartbranche steeds meer uit de taboehoek komt. Mensen informeren zichzelf tegenwoordig, via internet bijvoorbeeld. Het hoeft niet meer allemaal van de uitvaartondernemer af te hangen. Er is natuurlijk nog steeds een categorie die kiest voor de standaard uitvaart, maar je ziet toch dat dat persoonlijke aspect steeds belangrijker wordt.'

Wat typeert jou als ondernemer in deze branche?

'Ik probeer altijd de klant centraal te stellen en een zo persoonlijk mogelijk bloemstuk af te leveren. Ook tijdens het maken van een bloemstuk kan de klant meehelpen, mits hij of zij dat wil. Ik merk dat sommige mensen dat heel prettig vinden. Je werkt samen aan iets heel persoonlijks, en als het dan af is, is het eigenlijk een soort climax. Die persoonlijke aanpak is denk ik waar mijn kracht zit.'

Wat is jouw ultieme einddoel voor jouw product/dienst?

"Wat ik wil bereiken? Uiteindelijk heeft dat niet zozeer met de bloemen te maken, maar dat mensen zich meer bewust zijn van het feit dat het hele verwerkingsproces ontzettend heilzaam kan zijn. Ik zie het als volgt: wanneer je iemand verliest ben je 'geamputeerd', er is iemand van je afgescheurd als het ware. En dat doet pijn, maar die pijn mag je toelaten. Door er bewust mee bezig te zijn, bijvoorbeeld door mee te helpen met het maken van een bloemstuk, breng je het rouwproces al op gang en heb je er later baat bij."

We moeten leren om elkaar niet als concurrenten te zien, maar juist meer de bal toespelen

Hoe denk jij dat de uitvaart- en rouwbranche zich in de toekomst gaat ontwikkelen?

"Er is een periode geweest waarin er een paar grote spelers op de markt waren, uitvaartondernemers dan. Als kleine ondernemers hebben we daar lang op gefocust, maar nu is er een andere tijd aangebroken. Er zijn nu enorm veel kleinere ondernemers en het is geen statisch geheel meer. De mens staat centraal en de markt daaromheen blijft in beweging."

Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in deze branche?

"Als ondernemers moeten we nóg meer met elkaar samenwerken. We moeten leren om elkaar niet als concurrenten te zien, maar juist mekaar meer de bal toe te spelen. Meer samenwerken dus, zonder dat daar meteen voorwaarden aan vast moeten hangen."

Wat zou je andere ondernemers in de branche willen meegeven?

"Het allerbelangrijkste is -dat heb ik zelf ook moeten leren- is dicht bij jezelf blijven. Ga geen dingen doen waar je je niet prettig bij voelt. Laat je vooral geen juk door een ander opleggen. Je vrijheid als ondernemer is ontzettend belangrijk. Vervolgens is het aan je eigen creativiteit om daar invulling aan te geven. Maar blijf dus altijd dicht bij jezelf."

 

De bijzondere bloemstukken van Wolter Strijker

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje