Terug naar overzicht

Het belang van een adressenlijst voor de uitvaart

03/08/2021
Stephanie Sequeira
Delen:
adressenlijst uitvaart

Er wordt niet vaak aan gedacht, maar voor het versturen van de rouwkaarten is het een essentieel onderdeel... We hebben het hier natuurlijk over niets anders dan een adressenlijst! In de praktijk komt het nog vaak genoeg voor dat nabestaanden niet beschikken over een (actuele) adressenlijst, terwijl het bijhouden van een adressenlijst heel wat voordelen met zich meebrengt! Wij vertellen je wat meer over het belang van een adressenlijst voor de uitvaart.

Adressenlijst uitvaart: waarom is dit belangrijk?

Een actuele adressenlijst waarin de adressen van familie, vrienden en kennissen staan is vrijwel onmisbaar voor het versturen van de uitnodigingen voor de uitvaart en de kennisgeving. Het is belangrijk dat de rouwkaart tijdig op de post wordt gezet als je mensen wilt uitnodigen om de uitvaart bij te wonen. Meestal wordt dit al de dag na het overlijden gedaan. En omdat er na het overlijden van een dierbare heel wat zaken geregeld moeten worden omtrent de uitvaart, kan het hebben van een actuele adressenlijst erg veel tijd besparen.

Daarnaast kan een actuele adressenlijst ook een vorm van rust bieden. Doordat nabestaanden niet meer naar de juiste adressen hoeven te zoeken, kunnen zij hun tijd en energie ergens anders in stoppen. In het organiseren van het afscheid en hun rouwproces bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er nog heel wat andere voordelen verbonden aan een adressenlijst voor de uitvaart. Wij benoemen de belangrijkste:

  • Met een actuele adressenlijst kun je jouw nabestaanden ontzorgen. Zij hoeven niet zelf nog op zoek te gaan naar alle adressen en zich richten op het (organiseren van) het afscheid. Met een adressenlijst waar alle nodige gegevens in staan, wordt heel wat stress wegnomen. 
  • Verzorgt de uitvaartondernemer de rouwkaart aan de hand van de uitvaartwensen en moet deze rechtstreeks verzonden worden? Dan is het fijn als de uitvaartondernemer een lijst krijgt met alle geadresseerden die een kaart moeten ontvangen.
  • Door je adressenlijst bij leven regelmatig te updaten, maak je het voor je nabestaanden makkelijker om te bepalen wie er er een rouwkaart moeten ontvangen. Lees hier meer over in het artikel 'Wie nodig je uit voor de uitvaart?'.

Een adressenlijst bijhouden: hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren om een adressenlijst bij te houden, wij lichten enkele veelgebruikte manieren toe:

Excel

We beginnen met het rekenprogramma 'Excel'. Je zou het bijna niet denken, maar met dit programma kun je snel en gemakkelijk een adressenlijst maken en bijhouden. Dankzij de indeling met rijen en kolommen, is het programma ook goed bruikbaar voor het maken van lijstjes. Je kunt de contactpersonen in de adressenlijst eenvoudig sorteren op alfabetische volgorde, de lijst makkelijk aanvullen of bijwerken. Bepaal zelf welke onderdelen je fijn vindt om te gebruiken in het bestand. Denk aan de standaardgegevens zoals de voornaam, achternaam, adres, postcode en woonplaats. Maar informatie zoals een telefoonnummer, e-mailadres of relatietype (broer, zus, collega, vriendin, oom) kunnen ook van belang zijn.

Een adressenboekje

Of je houdt het lekker oldschool en schrijft alle adressen in een adressenboekje. Vooral voor ouderen is een adressenboek een fijne methode om al hun contacten te kunnen bijhouden. Ook als je niet zo een fan bent van het digitale is dit een prima alternatief.

Tip: gebruik bij het invullen van een adressenboek een potlood. Mocht iemand verhuizen, dan kun je dit makkelijk aanpassen zonder de oude gegevens weg te moeten krassen. Zo houdt je het adressenboekje overzichtelijk.

In een uitvaartplanner/wensenboekje

Wil je het nog makkelijker maken voor je nabestaanden? Dan kun je ook een genodigdenlijst maken. Dit is niets meer dan een adressenlijst waarin slechts de adressen en namen zijn opgenomen van de mensen die jij op jouw uitvaart wilt hebben. Je nabestaanden weten dan precies wie zij wel een rouwkaart moeten sturen en wie niet. In onze uitvaartplanner kun je al jouw wensen met betrekking tot je eigen afscheid vastleggen. Aan het einde van dit boekje kun je ook alle adressen van vrienden, familie, kennissen en collega's opschrijven. Zo hebben je nabestaanden onder andere al jouw uitvaartwensen in één boekje en kunnen zij een afscheid regelen zoals jij dat voor ogen hebt.

uitvaartplanner

Interesse in onze uitvaartplanner? Stuur een mail naar info@rememberme.nl of bel 010 820 97 53 voor meer informatie over de prijs en verzendmethode.

Onze planningtools

Ken je de planningtools van RememberMe al? Hierin kun je net zoals in het wensenboekje jouw uitvaartwensen vastleggen, maar dan digitaal. Ook bestaat de planningtool uit een genodigdenlijst waarin je wederom kunt aangeven wie je op de uitvaart wilt hebben met daarbij ook contact- en adresgegevens. En het fijne is dat je deze kunt aanpassen wanneer je wilt. Daarnaast bepaal jij zelf wie van jouw naasten deze gegevens mogen inzien.

Waar bewaar je een adressenlijst?

Vertel één of meerdere naaste(n) waar je jouw adressenlijst bewaart. Onze tip is om jouw adressenlijst samen met al je verzekeringspapieren, een eventueel wensenboekje en andere administratieve zaken die nabestaanden na jouw overlijden nodig kunnen hebben, te bewaren. Heb je je adressenlijst online opgeslagen? Print deze dan iedere keer nadat je een aanpassing maakt uit of zet het op een usb stick.

En... hebben wij je ervan kunnen overtuigen om vandaag nog te beginnen met het samenstellen van een adressenlijst voor de uitvaart? Of was dit eerder een reminder om je huidige adressenlijst te updaten?

Delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Reactie plaatsen

RememberMe.nl

Voor een afscheid met een gekleurd randje